Свинско месо със сушени чушки по време на Сурва, 2013

Домашните ми сушени чушки са леко люти и все ги отбягвам, че дъщеря ми не понася лютото.


Но когато "сняг забръска" се сещам за тях. И въпреки, че тази година сняг почти нямаше, пак се сетих, тъй като много ги обичам. Вярно, наложи да правя две ястия, но какво толкова.
Грехота е татко да бъхти цяло лято на градината, а да не оползотворявам реколтата. И тъй като се сетих за ей, това стихотворение:

- Бабо Мравке, де така?

- Тичам, Щурчо, за храна.
А къде ти с таз гъдулка?

- Днес калинката е булка,
та съм канен на свирня.

- А когато сняг забръска,
що ще чиниш ти зимъска?

- Ще поискам срам не срам,
от твоето житце сбрано.

- Аз пък няма да ти дам,
гиди дърти мързелан.

Срам не срам, от части(!) се сравнявам с щурчо. Ако чувате свирнята да знаете, че не е от сватбата на калинката, а от кукерското шоу в пернишко :))






Аз не съм от феновете на този фестивал и почивните дни си ги изкарах малко в страни от данданията. Снимките взех от дъщеря ми (от последния ден са, че и тя предишните беше ангажирана). Съжалявам само, че пропуснах самото откриване и хубавото 3D светлинно шоу.

Сега ще ви приютя на топличко, в моята кухня и ще ви загрея с подлютено ястие.

Продуктите са:
Около 600г свинско месо
5-6 бр. сушени чушки
2-3 глави кромид лук
черен пипер, суха чубрица, сол
олио
  • Месото, нарязано на хапки, слагаме на котлона с малко олио (ако месото е тлъсто го пропускаме) и около 100мл вода. Посоляваме.
  • Щом водата изври и месото започне да се пържи, проверяваме неговата готовност и ако е още жилаво наливаме отново вода. И така, докато месото се "предаде" (знаете от какво зависи :). Аз правих 3 доливания).
  • Оставяме месото да се запържи и зачерви, след последното извиране на водата. 
  • Слагаме лука, нарязан на едро и пържим до лек загар. 
  • Слагаме сушените чушки, нарязани на парчета. 
  • Сипваме малко вода, намаляваме котлона и оставяме тихо да къкри до пълното извиране на водата и оставане на мазнина. Разбъркваме от време на време. 
  • Овкусяваме с черен пипер и поръсваме със сушена чубрица. 



Да не пропусна да ви се похваля с наградата от Маги:

Благодаря ти, Маги! Трогна ме! Пожелавам ти още много, много кулинарни приятели и вкусни приключения!




22 коментара:

  1. И тук ще благодаря за снимките от празника, защото досега не съм присъствала на такъв! Много интересно, уникално! Наистина е дандания и аз избягвам шумотевици, но пък е уникално красиво! А ястието ти ме изкушава от сутринта. Не съм правила подобно нещо със сухи чушки, мислех, че ще са пълнени, а то какво било. много вкусно! Прекрасна нова седмица, Елти!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Candy, наистина изживяването е уникално, горещо препоръчвам да се види и усети поне веднъж, но аз много години вече съм присъствала и съм се наситила. Вече ми е скучно и... много шумно :)
      Рецептата е от нашия край и се радвам, че предизвиква интерес.
      Благодаря ти и нека твоята седмица също бъде изпълнена с положителни емоции и усмивки! Поздрави!

      Изтриване
  2. Много вкусно ястие, Снежи! Аз харесвам лютото и пикантното, така че ще го пробвам, само че нямам сухи чушки вече.. :)
    Стихотворението го знаех преди като малка, но го бях забравила. :D
    А тези кокиченца са толкова красиви. Любимите ми пролетни цветенца, които сега са се показали в градината. Дано да не завали някой сняг, че после ще измръзнат и няма да мога им се порадвам.
    Прекрасен ден и усмивки! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И аз обичам лютичко, Светле, но все си го слагам в добавка, а то така не е същото :) Стихотворението също го бях забравила, но като ми дойде думата "забръска" се запитах от къде беше това? На кокиченцата им се радвам вече втора седмица, все едно ми казват "идва пролетта". Така хубаво са нацъфтели в градината :) Поздрави и прекрасен ден!

      Изтриване
  3. Чудесни снимки от празника, Снежи, поздравления за дъщеря ти :)
    А манджичката е чудесна, макар че трябва да избягвам пикантните ястия, от време на време си позволявам да наруша забраната.
    Честита награда :)

    Хубава нова седмица :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, fedora! Ще я поздравя - ще и стане приятно :) И със сладки чушки става манджичката :) Поздрави и да е хубава и твоята седмица!

      Изтриване
  4. Тази година разгледах много снимки и
    за мен е уникално събитие :)
    И аз не обичам шумотевица, но предполагам,
    че си струва да се види един път!
    Чудесна идея за свинско /който си има домашни чушки е така:)/
    Прегръдка и хубаво настроение!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Много празнично и цветно е на сурва, трябва да се види, Дани. На мен ми омръзна :), но е интересно.
      Чушките и всичко що имам в буркани подкарах, че пролет идва, а мазето ми е пълно :)
      Прегръдка и от мен, Дани, с пожелание за прекрасна вечер!

      Изтриване
  5. Това ми е любимо :)
    Елти, ти перничанка ли си? :) аз - да :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И на мен ми е любимо :) Да, перничанка съм! Я, как се намерихме две съгражданки:))

      Изтриване
  6. Чудесно ястие, Елти и красиви снимки! Дори тук усещам уханието от вкусната порцийка! Усмивки! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Дани! Поздрави и ти желая положително емоционален ден! :)

      Изтриване
  7. Аз винаги си готвя отделно за нас и децата, с редки изключения, де;)
    И на Сурва искам да отида, че не ми се е случвало в този живот;) Но виж подлютенката гозбица я вземам без да се мръщя;)
    Хубава седмица, Елти!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Моето дете е голямо и рядко готвя различно за всеки. В повечето случаи аз правя отстъпка и се съобразявам с желанията на другите, иначе ми се удължава престоя в кухнята :)
      Ще я видиш сурва, Мъхче, щом имаш желание ще се случи някой път.
      Благодаря ти, хубава седмица и на теб!

      Изтриване
  8. Ястието е страхотно и толкова апетитно,че добре,че съм обядвала,направо запреглъщах,Снежи,толкова вкусно си го приготвила!Благодаря за споделената рецепта!С пожелание за слънчев и ползотворен ден! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Роси, за милия коментар :) На теб хубава и спокойна нощ!

      Изтриване
  9. Снеже, много вкусна гозбица се приготвила! Гювечът ти е много оригинален!
    Снимките от кукерския празник разгледах с интерес! По телевизията гледах предаването. Наистина доста шумно, но и интересно!
    Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, tillia! Интересно и пъстро е на Сурва, градът кипи от народ, весело е :) В чановете, хлопатарите и шумотевицата като цяло е чарът на този фестивал, особено за хора, които го виждат за първи път :)
      Прегръдки и от мен, с пожелание за прекрасен ден!

      Изтриване
  10. Много интересни снимки от кукерския празник ,за който само съм чувала.
    Колоритно преживяване си е да присъстваш на това събитие.
    Снежи ,ястието е изключително апетитно,чудесно поднесено,а снимките са разкошни!
    Топло ,вкусно и уютно е в твоята кухня!
    Сърдечни поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Мира, за милите думи! Много ми е приятно и се радвам, че ти е уютно тук! Поздрави, с пожелание за прекрасен ден!

      Изтриване
  11. Много хубава рецепта, снимки и чудесно настроение ни предлагаш, Снежи-
    поздравления за двете ви!
    Благодаря за удоволствието и хубави почивни дни, Диана


    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Дианче, за милия коментар! Поздрави и хубави почивни дни и на теб!

      Изтриване

loading...